3D-Workshop mit dem Schulzentrum Utbremen

Am 3. und 6. Juni werden zwei Gruppen von Schülerinnen und Schülern des Schulzentrums Utbremen in einem jeweils vierstündigen Workshop im Fablab Bremen lernen, wie sie selbst mit einfachen Mitteln ihre eigenen dreidimensionalen Modelle entwerfen können, um sie dann später mit einem 3D-Drucker ausdrucken zu können.

Diese Veranstaltung wird durch die freundliche Unterstützung der swb-Bildungsinitiative ermöglicht.

Hackathon Nevers – Stimulate de design of innovative App

Hier etwas aus der Community:

Dear ENGAGERS,
I would like to invite you to participate at the next Hackathon in Nevers the 20 and 21 of June.

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Nevers hackathon is a competition intended to stimulate the design of web site and innovative applications based on the theme of the mobile tourism and the touristic roads.
That’s the opportunity to develop your own application, spend a nice week-end in France and maybe win the 3000€ prize.

More information
http://www.nievrehackathon.fr/

Das FabLab Bremen plant mit Postamt 5

Drei Bremer Organisationen wagen den Sprung in eine gemeinsame Zukunft. Dabei sollen Digitale Medien und Sport eng miteinander verbunden werden, um Neues daraus entstehen zu lassen. Mit den Kooperationspartnern Sportgarten und Mobile Game Lab (Hochschule Bremen), plant das FabLab Bremen ein völlig neues Konzept. Gemeinsam planen diese drei Initiativen in neue Räumlichkeiten, das Postamt 5, in unmittelbarer Nähe zum Hauptbahnhof zu beziehen. Hier soll auf über 1000qm ein zentraler Treffpunkt für gegenseitigen Austausch, Lernen und Spielen entstehen und zum Aktiv-, Kreativ-, Produktiv-Werden einladen. Die Verhandlungen zur Anmiete der Räumlichkeiten stehen kurz vor dem Abschluss.

Zu dem Vorhaben erschien am Wochenende ein Beitrag im Weser-Kurier. Wir freuen uns sehr darüber, dass die Idee ankommt! Hier ein Link zu dem Online-Artikel: http://www.weser-kurier.de/startseite_artikel,-Neue-Mieter-fuer-das-Postamt-5-_arid,848125.html

Call for Participation: Two FabLearn Europe Workshops

As part of the FabLearn Europe Conference 2014
Monday 16 June 2014, Aarhus University, Denmark.

Please submit your contributions by Sunday, May 18th 2014 – 11:59 PM MEZ
Acceptance notification: Wednesday, May 20th 2014.
For more information as well as detailed information about how to participate, please visit our website: http://fablearn.eu

WORKSHOP ON FABLABS IN EDUCATIONAL CONTEXT: A RETROSPECTIVE AND OUTLOOK
FabLearn Europe brings together international researchers, educators, designers, and makers to discuss and explore digital fabrication in education, making, and hands-on learning for the 21st Century. This one-day conference is organised jointly by Stanford University, Bremen University and Aarhus University, and is a spinoff of the global FabLearn conference held for the past three years at Stanford University.

This workshop is intended for researchers, interaction designers, makers, fabbers, educators as well as newbies. The goal is to summarize first impacts and envision future prospects of FabLabs in educational contexts by discussing different learning approaches. Participants are asked to send in concepts on how children can learn with and about FabLab technologies (2-3 pages). These contributions can present recent projects, future visions, educational concepts or a theoretical reflexion.

Organizers: Dennis Krannich (University of Bremen, Germany), Paulo Blikstein (Stanford University, USA)

WORKSHOP ON PARTICIPATORY DESIGN IN DIGITAL FABRICATION
The workshop aims to bring together researchers, teachers and practicians to discuss participatory design in digital fabrication in schools. The workshop participants are to share experiences on involving stakeholders in order to gain interest for and increase learning in digital fabrication in an educational setting. Researchers, practitioners, educators and designers from different disciplines involved and interested in participatory design in digital fabrication, both practically and methodology wise, are welcome. We will consider the scope of issues that might arise by asking workshop participants to draw on their individual experiences to present a case study, inspiration or approach relating to involving stakeholders in digital fabrication. We invite the submission of short 2-4 page informal position papers offering perspectives on the workshop topics

Organizers: Tilde Bekker (Technical University of Eindhoven, Netherlands), Eva Eriksson (Chalmers University of Technology, Sweden), Janet Read (University of Central Lancashire, UK)

Made in Bremen

Am letzten Sonntag wurde im Kurier am Sonntag unser FabLab in der Rubrik „Made in Bremen“ vorgestellt:
weserkurier_04052014

Vielen Dank für diesen Artikel!
(Wer diesen gerne lesen möchte, findet ihn auch auf unserer Presseseite verlinkt.)

Und vielen Dank für die große Resonanz, die wir darauf bekommen haben. Das FabLab war heute voll mit neuen interessierten Makern.
Das war toll! Herzlich Willkommen!!!!

3D-Wandbild für die Unikrümel

3 Kunstpädagogikstudentinnen entwickeln eine grafisch-haptische Gestaltung mit FabLab-Gestaltungstechnologien.

Die Unikrümel sind ein wichtiges Betreuungsangebot für Studierende mit Kindern an der Bremer Uni. Damit sich der Eingangsbereich der Unikrümel in eine Wohlfühlumgebung verwandelt haben die Kunstpädagogikstudierenden Katharina Herrmann, Maren Menke, Tatjana Kletke eine Gestaltung die aus einem Wandbild und 3D-Figurenschnitten besteht, entwickelt. Aus dem Wandbild ragen Formen von Bäumen und Tieren heraus und setzen sich in der Garderobe fort, die aus Tierkopfformen besteht.

Das ästhetische Konzept ist in der Bildhauerwerkstatt von Gunther Gerlach entstanden und durch Besuche vor Ort bei den Unikrümeln, durch Beratung mit MitarbeiterInnen des Arbeitsbereiches familiengerechte Hochschule und durch Experimente im Fablab/dxlab der Arbeitsgruppe dimeb weiterausgearbeitet worden. Gezeichnete Figuren wurden gescannt am Rechner nachbearbeitet und an die Größenverhältnisse des Wandbildes und der Sperrholzplatten  angepasst. Diese Formen wurden dann mit dem Lasercutter ausgeschnitten, zusammen und in Schichtungen übereinander geklebt und dann bemalt. Nun folgt noch die Montage vor Ort.

Die Studentinnen waren begeistert von den ästhetischen Möglichkeiten des Lasercutters. Sie wollen durch künstlerische Gestaltungen nicht nur die Fantasie der Kinder ansprechen, sondern auch die Motivation fördern, die Welt mit allen Sinnen zu erkunden. In Zukunft möchten die drei Studierenden das ästhetische Zusammenspiel von Form, haptisch-körperlichen Formen und Farbe durch weitere künstlerische Experimente Erforschen.

Wir freuen uns über das Projekt und wünschen den Unikrümeln viel Vergnügen dabei!

 

Fablearn Europe

Mit der AG dimeb – Digitale Medien in der Bildung an der Universität Bremen und internationalen Partnern ist das FabLab Bremen an der Organisation der Fablearn Europe 2014 in Aarhus beteiligt. Wir freuen uns auf einen spannenden Tag, jeder ist willkommen, neueste Projekte und Vorhaben im Bereich Digital Fabrication in Education einzureichen.  Hier der Call:

===========FABLEARN EUROPE========
KEY CHALLENGES IN DIGITAL FABRICATION FOR 21ST CENTURY EDUCATION CONFERENCE
design – build – make – learn
June 16, 2014
Aarhus University, Denmark
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Submissions website: https://www.easychair.org/conferences/?conf=fablearn14
Conference website: www.fablearn.eu
Facebook: facebook.com/groups/fablearnEurope

Call for Submissions

FabLearn Europe invites submissions for the first joint FabLearn conference in Europe to be held on June 16, 2014 at Aarhus University. The one-day conference organized jointly by Stanford University, Bremen University and Aarhus University brings together international researchers, educators, designers, and makers to discuss and explore digital fabrication in education, making, and hands-on learning for the 21st Century. FabLearn Europe is a spinoff of the global FabLearn conference, and builds on the strong and dedicated community that has developed around the event for the past three years at Stanford University.

We are seeking submissions for short papers, workshops and demos in the areas of new emerging technologies for digital fabrication, innovative ways of education, theoretical reflections, methods and techniques, to discuss and showcase best-practice and innovative ideas in research and education with digital fabrication.

We are inviting contributions in the following areas:

·      Explorations and evaluations of digital fabrication in schools such as best practice, case studies,
·      New methods for digital fabrication that have been tested in educational contexts
·      Theoretical concerns concerning digital technologies, education or fabrication.
·      Emerging technologies for digital fabrication
·      Design thinking, innovation or entrepreneurship in education

FabLearn Europe will initiate a special issue on Digital fabrication in Elsevier International Journal of Child-Computer Interaction.

Deadlines

Submissions are due 30 April, 2014 by 11:59pm (CET).

 

Types of Submissions

SHORT PAPERS (position statements)

For experienced and younger researchers to present current and future projects in the realm of digital fabrication and “making” in educational settings. Authors are encouraged to demonstrate original research results and work in progress that show the latest innovative ideas. The paper must cite relevant published work, indicate novel approaches, and stress the importance of the submission to the digital fabrication/makers/hands-on learning communities. At the conference, authors of accepted short papers will give Pecha Kucha presentations (20 slides x 20 sec.) of their work. They will also have the optional opportunity to present posters to speak with attendees about their work.

Submission Format

Page limit: 4 pages.
Format: SIGCHI Extended Abstracts Word Template

 

WORKSHOPS

For educators and designers to lead a 2hour workshop for conference participants demonstrating best-practice of innovative digital fabrication and/or hands-on learning activities used in classrooms, museums, and any other type of learning space. All workshops are repeated in two rounds; morning and afternoon.

Submission Format

Page limit: 2-3 pages (including 3 pictures).
Format: SIGCHI Extended Abstracts Word Template

1. Title and abstract
2. A description of the focus, scope and format of the workshop, who is expected to participate, main topics and expected workshop outcomes.
3. An explanation of the importance of your submission to the digital fabrication/makers/hands-on learning communities.
4. Logistical details: maximum number of participants and all your technology/space needs.

 

DEMOS

For developers and educators to showcase new digital fabrication tools, hands-on learning platforms, construction kits applicable to education, and student projects. At the conference, authors and presenters of demos will showcase their product or projects. Your submission should contain a detailed description of the product or project being demonstrated, an explanation of its importance to the digital fabrication/makers/hands-on learning communities, and any power or space needs.

 

Submission Format

Page limit: 2-3 pages (including 3 pictures)
Format: SIGCHI Extended Abstracts Word Template

 

Submissions website: https://www.easychair.org/conferences/?conf=fablearn14
Conference website: www.fablearn.eu
Facebook: facebook.com/groups/fablearnEurope

Spaß auf der Passion

Coole Atmosphäre, coole Leute und jede Menge Spaß:
Das war die Passion Sports Convention 2014.

Uns hat es gefallen! Vielen Dank für das rege Interesse!

Und wozu man so ein Produkt aus dem Vinyl-Cutter noch gebrauchen kann, seht ihr hier:

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